Etusivu Firan Vuosikatsaus 2020

Lataa PDF

2020 / Toimitusjohtajan katsaus

Vahva vuosi haastavassa toimintaympäristössä

“Vuosi 2020 oli koronaviruspandemian vuoksi hyvin poikkeuksellinen. Moni meistä koki inhimillistä huolta omasta, läheisten ja työkavereiden terveydestä. Näkymät markkinoilla olivat alkuun hyvin sumuiset. Tunnen ylpeyttä siitä, miten nopeasti sopeuduimme uuteen tilanteeseen ja turvasimme liiketoiminnan jatkuvuuden. Päätimme myös tehdä ylimääräisen panostuksen työmaiden digitalisointiin. Tuloksemme parani merkittävästi vuonna 2020 ja yhtiömme on erinomaisessa kunnossa.“

2020 / Firan vuosi lukuina

fira_lukuina_2020

Fira Lyhyesti

Ratkaisuja rakentamisen muutokseen

Fira kehittää kansainvälisesti skaalautuvia markkinaratkaisuja rakentamisen systeemiseen muutokseen ja parempaan asiakaspalveluun. Yhtiö on samalla merkittävä rakentaja Suomen pääkaupunkiseudulla.

Strategia

Teknologia mahdollistaa modernin asiakaskokemuksen ja rakentamisen uuden aikakauden. Fira verkostoineen on mukana luomassa tulevaisuutta skaalautuvien digitaalisten, modulaaristen ja vakioitujen ratkaisujen ympärille. Rakentamisen muutos ja uuden teknologian hyödyntäminen ovat merkittäviä ajureita koko alan palvelukokemuksen, tuottavuuden ja arvostuksen kasvulle.

Firan Strategia 2020

Vastuullisuus

Kohti parempaa ja kestävämpää rakentamista

Firan tavoitteena on mahdollistaa kestävä rakennettu ympäristö, jossa sekä ihmiset että luonto voivat hyvin vielä vuosikymmenienkin kuluttua.

Fira Smart / Katsaus

Fira Smart

Kehitämme uusia tuotteita, ratkaisuja ja tulevaisuudessa yhä enenevissä määrin myös palveluja, jotka auttavat lyhentämään hankkeiden läpimenoaikaa ja parantamaan rakentamisen laatua.

Rakentamisen Katsaus

Rakentamisen liiketoiminnalla vahva vuosi pandemiasta huolimatta

Fira Oy:n rakentamisen liiketoiminta teki vuonna 2020 vahvan tuloksen. Kehitystyötä vietiin eteenpäin monella rintamalla ja strategian toteuttamisessa edettiin suunnitellusti. Maaliskuussa puhjennut koronaviruspandemia aiheutti kertomusvuoden lopulla kuopan tilauskantaan, mutta myös vauhditti kehitystyötä.

fira_rakentamisen_luvut_2020_green

Rakentamisen Linjat

Asuntorakentamisen katsaus 2020

Asuntorakentaminen

Postipuisto | Tiedolla johdettu työmaa

Postiljooninkadulle, Helsingin Postipuistoon, valmistui alkuvuodesta 2021 kuusikerroksinen Firan asuntorakentamisen kohde, jossa on yhteensä 60 asuntoa. Työnjohto hyödynsi johtamisessa digitaalista työmaan ohjaamoa, jossa tieto eri järjestelmistä tuotiin selkeinä, visuaalisina näkyminä työmaatoimiston näytöille.

Lounavoima ekovoimalaitos

Liike- ja toimitilarakentaminen

Lounavoima ekovoimalaitos | Lämpöä koteihin lähienergialla

Uudenaikainen ja vähäpäästöinen laitos tuottaa lämpöä koteihin muuntamalla kierrätyskelvottomat yhdyskuntajätteet lähienergiaksi uudenlaista arinatekniikkaa hyödyntäen.

Modernisointi

Aalto Yliopisto Töölö | Pala Helsingin historiaa uudistui

Ikonisen, 1950-luvulla valmistuneen Woldemar Baeckmanin ja Hugo Harmian suunnitteleman Aalto-yliopisto Töölön peruskorjaustyöt saatiin päätökseen syksyllä 2020. Fira Oy toimi yhteistyössä Caverion Suomi Oy:n kanssa Museoviraston suojeleman kohteen pääurakoitsijana.

Fira putkiremontit vuosikatsaus 2020

Putkiremontit

As Oy Maria Jotunin tie 4-12 | Urakoitsijana mukana suunnittelussa

Kyseessä on yksi Fira Oy:n suurimmista putkiremonttikohteista. Työt alkoivat marraskuussa 2020, ja arvioitu valmistuminen on helmikuussa 2022. Remontti toteutetaan projektinjohtourakkana. Kohde on iso, hyvin hoidettu taloyhtiö, johon kuuluu kahdeksan rakennusta ja 183 asuntoa.

Fira Modules

Enemmän arvoa vakioinnin avulla

Fira Modulesin toiminnan perustana on vakioitu ja massaräätälöitävä eli valmiiksi mietityistä vaihtoehdoista koostettava kylpyhuone- ja talotekniikkamoduuli, joka on helppo asentaa eri runkoratkaisuihin. Näin asiakkaalle pystytään luomaan enemmän arvoa verrattuna perinteiseen kylpyhuone-elementtiin.

"Jos haluat mennä nopeasti, mene yksin. Jos haluat mennä pitkälle, mene yhdessä"

Tutustu myös aiempiin vuosikatsauksiimme