Tiedote: Fira nelinkertaistaa asuntorakentamisensa ottamalla ihmiset mukaan rakentamiseen

September 5, 2016

Rakennusalaa ravisteleva Fira on lähtenyt entistä voimakkaammin mukaan asuntorakentamiseen. Asuntorakentamiseen panostaminen on luonteva jatkumo Firan halulle siirtyä rakennusteollisuudesta kohti ihmisille rakentamista. Fira haluaa rakentamisen avulla lisätä yhteisöllisyyttä ja rakennusten käyttäjien vaikutusmahdollisuuksia.

Viime vuosina vahvasti kasvanut Fira on tänä vuonna lisännyt jalansijaansa asuntorakentamisessa. Tänä vuonna Firan asuntorakentamisen ennustetaan nousevan 20 miljoonasta eurosta jopa 80 miljoonaan. Tällöin asuntorakentamisen osuus tulee olemaan 46 prosenttia koko konsernin liiketoiminnasta.

Firan kasvun takana on uudet innovatiiviset vaihtoehdot perinteiselle perustajaurakoinnille eli gryndaukselle. Kasvu tulee digitaalisuuden ja palvelun hyödyntämisestä. Firan asuntoliiketoiminnassa ihminen ja uudenlaiset tavat toteuttaa rakennusprojekteja yhteistyössä eri osapuolten kanssa ovat kaiken ytimessä. Esimerkkejä uudenlaisista tavoista rakentaa asuntoja ovat muun muassa kerrostalojen ryhmärakentaminen ja täydennysrakentaminen, jossa taloyhtiöt voivat rahoittaa esimerkiksi putkiremonttejaan rakentamalla tontille uudisrakennuksia.

Uusilla toimintamalleilla rakentaminen lähtee asukkaiden tarpeista ja he pääsevät mukaan suunnitteluun jo ennen rakentamista.

– Olemme löytäneet oman tapamme toimia asuntorakentamisen parissa. Emme lähde kilpailemaan perinteisten gryndereiden kanssa, vaan keskitymme uusiin mahdollisuuksiin. Palvelulähtöiselle toimintatavallemme on selvästi ollut markkinoilla tilaa, sanoo Firan toimitusjohtaja Jussi Aho.

Ryhmärakentaminen on Firan tapa antaa ihmisille valta rakentaa itsensä näköistä asuinympäristöä. Perinteisen rakennusyrityksen sijaan rakennuttajana toimii joukko yksityisiä ihmisiä. Ryhmärakentamisen valttina on myös se, että asunnon hinta määräytyy kustannusten eikä alueen yleisen markkinahinnan mukaan. Fira on luonut ryhmärakentamiseen oman palvelumallin, jossa ihmiset voivat itse valita osallistumisensa määrän. Firan ensimmäinen ryhmärakentamishanke valmistuu Jätkäsaareen arviolta vuonna 2018.

Täydennysrakentaminen taas antaa asunto-osakeyhtiöille hyvän mahdollisuuden esimerkiksi peruskorjaushankkeidensa rahoittamiseen. Useat Helsingin asuinalueet on rakennettu sen verran väljästi, että tonteille mahtuu hyvin myös uusia taloja. Lisärakennusoikeuksien myynnistä saatu tulo helpottaa taloyhtiön taloutta.

Aiheesta kirjoittaa mm. Talouselämä

Jussi Aho