Tiedote: Ilmarinen sijoittajana mukaan vauhdittamaan Firan kehitystä

June 21, 2016

Rakennusalaa uudistavan Firan tavoitteena on rakentaa ilmiö, jossa ihmiset osallistuvat fiksumman yhteiskunnan rakentamiseen. Tämä edellyttää uudenlaisten liiketoimintamallien rantautumista rakennusalalle. Fira aikoo ravistella rakennusalaa alustaliiketoimintamallilla. Ilmarinen sijoittajana vauhdittaa tätä kehitystä.

Fira on kasvanut viime vuosina vahvasti. Yhtiön kasvun salaisuus on asiakaslähtöisyys. Fira nosti asiakkaan ja tietomallinnuksen entistä vahvemmin toimintansa keskiöön Verstas-palvelulla, joka lanseerattiin vuonna 2009. Verstas-palvelussa rakennushankkeen kaikki osapuolet tuodaan saman pöydän ääreen pohtimaan ja suunnittelemaan hanketta yhdessä. Firan toimitusjohtajan Jussi Ahon mukaan keskeinen ajatus oli se, että hankkeessa arvoa voidaan luoda vain, kun asiakas on aktiivisesti mukana.

– Yli 140 Verstaan kokemuksella voin sanoa, että lähestymistapamme on ollut menestys. Nyt haluamme tarjota tämän mahdollisuuden digitalisaation keinoin myös muille, Aho kertoo.

Aho jatkaa, että Firan tavoitteena on synnyttää ilmiö, jossa ihmiset rakentavat yhdessä fiksumpaa yhteiskuntaa. Yhtiö vauhdittaa tätä kehitystä Ilmarisen mukaantulolla.

– Valitsimme Ilmarisen sijoittajaksi rahoittamaan seuraavaa kehitysvaihetta. Yhtiön perustajaosakkaat myyvät osakkeita Ilmariselle, joka lisäksi sijoittaa yhtiöön. Firan johto ei myy osakkeitaan, sanoo Aho.

Firan alaa uudistava kehitystyö on palkittu monin tunnustuksin. Esimerkkinä tästä on Fira Palveluiden asiakaspalvelustaan saama innovaatiopalkinto. Vastikään Fira valittiin myös Euroopan tuhannen kiinnostavimman kasvuyrityksen joukkoon. Ahon mukaan suurin tunnustus yhtiön menestyksestä kuuluu omalle henkilöstölle. Firan erityislaatuinen ja koko alaa uudistava toimintafilosofia on houkutellut mukaan paljon lahjakkaita ihmisiä.

Meillä on vahva tekemisen meininki. Olen ylpeä kaikista firalaisista, Aho sanoo.

Fira on edelleen pääosin yhtiön johdon ja työntekijöiden omistama yhtiö.

Kauppalehdestä

Talouselämästä