Etusivu referenssit As Oy Maria Jotunintie 4-12

As Oy Maria Jotunintie 4-12

Firan historian laajin putkiremonttitoteutus

Vuosi
11/2020 - 01/2022

Sijainti
Helsinki

Kategoria
Putkiremontit

Laajuus
183 asuntoa

Urakkamuoto
Projektinjohtourakka


Kohteen kuvaus

Putkiremontti 183 asunnon yhtiöön

Helsingin Pohjois-Haagaan valmistui tammikuussa 2022 Firan tähän asti laajin putkiremonttitoteutus. Marraskuussa 2020 alkaneessa urakassa putkiremontin kävi läpi yhteensä yhteensä 183 asuntoa sekä rakennusten yhteiset tilat. Tämän lisäksi muun muassa kaikkien kahdeksan rakennuksen lämmitysmuoto vaihdettiin.

Tyypillisesti yleisistä tiloista asukkaiden ja osakkaiden huoneistoihin etenevässä putkiremontissa avainasemassa on huolellinen aikataulutus, josta pystytään pitämään alusta alkaen kiinni erinomaisen suunnittelun ansiosta. Firan vakiotekijät hoitavat vuosittain lukuisia putkiremontteja tutussa työporukassa, jossa kaikki ovat yhtä sitoutuneita saamaan kohteet aikataulun mukaisesti valmiiksi.

AS Oy Maria Jotunintie 4-12

Kerralla kuntoon

Maria Jotunintien 4-12 putkiremontista ei tehnyt suurta vain talojen ja asuntojen määrä vaan myös muut muutokset, joita samalla tehtiin. Rakennuttajakonsulttina urakassa toiminut Atte Stambej (Eerika Consulting Oy) puhuu yli 20 vuoden kokemuksella taloyhtiöiden korjaushankkeista.

”Projekti oli monilta osin normaalia perusputkiremonttia kattavampi, minkä voi ehdottomasti lukea valveutuneen hallituksen ja isännöitsijän ansioksi. Haluttiin kerralla korjata taloyhtiö hyvin, jotta ei tarvitse heti olla tekemässä taas jotain remonttia. Putkiremontin yhteydessä tehtiin mm. myös huoneistojen sähköjärjestelmin uusiminen, mittavat piharemontit, koko talon sähköautojen latausjärjestelmät sekä siirryttiin kaukolämmöstä maalämpöön, hyödyntäen myös lämmön talteenottoa ja aurinkoenergiaa. Näiden lisäksi putkiremontin kanssa samanaikaisesti, vaikkakin erillisissä urakoissa, uusittiin koko taloyhtiön lukitusjärjestelmät ja tehtiin hissien peruskorjaus. Epäilemättä taloyhtiö säästi pitkällä aikavälillä kustannuksissa, kun kaikki tehtiin kerralla.”, Atte toteaa.


→ Varaa ilmainen putkiremonttikonsultaatio ja kohdekartoitus

Palvelukokemus tekemisen keskiössä

Oli putkiremontin kokoluokka mikä tahansa, ei siinä suinkaan remontoida vain rakennuksia, vaan ennen kaikkea ihmisten koteja ja siksi haluamme panostaa laadukkaaseen palvelukokemukseen. Asukkailla ja osakkailla on koko remontin ajan käytössään asukaspalvelu, joka auttaa mieltä askarruttavissa asioissa. Palveluinsinööri käy remontin etenemisen läpi osakkaan kanssa ennen kuin remontti kyseisessä huoneistossa alkaa ja ennen kunkin asunnon putkiremontin alkamista osakkailla on mahdollista tehdä asuntokohtaisia valintoja saadakseen lopputuloksesta omaan kotiinsa sopivan.

Katso videolta millaisia ajatuksia sujuvasta putkiremontista Maria Jotunintiellä työssä olleilla firalaisilla oli.

Valmistunut urakka on yhteisvoitto

Putkiremontti herättää usein ihmisissä monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Liikkuvia osia on paljon, lopullisilla päätöksillä on kauaskantoisia seuraamuksia ja yllätyksiä sekä muuttua voi aina tulla matkaan. Onnistunut putkiremontti onkin useiden eri tahojen yhteisten ponnisteluiden summa.

”Onnistuneen putkiremontin tärkein edellytys on mielestäni hyvä yhteistyö osapuolten välillä (taloyhtiö, urakoitsija, valvojat, suunnittelijat, aliurakoitsijat). Vaikka varmasti jokaisessa remontissa tulee osapuolten välille erilaisia näkemyksiä, ehkä jopa erimielisyyksiä tai riitaa, niistä ei mielestäni ole edellytyksiä selvitä kunnialla, ellei kuitenkin luottamus ja kunnioitus eri osapuolien välillä ole kohdallaan. Maria Jotuntintie 4-12 projekti oli iso ja siinä tuli vastaan melko paljon asioita, joissa ei ollut itsestään selvää, miten pitäisi edetä, esimerkiksi mikä on urakkaan kuuluvaa työtä ja mikä lisätyötä. Kaikki nämä asiat saatiin kuitenkin selvitettyä hyvässä yhteishengessä niin, että kaikki ovat hyvissä väleissä keskenään vielä urakan päätyttyäkin.”, Atte Stambej pohtii.

“Ottaen huomioon, että projekti oli poikkeuksellisen iso ja myös sisällöltään laaja, remontti on edennyt hyvin ja aikataulussa.”

Viimeiset pari vuotta ovat olleet maailmanlaajuisesti todella poikkeavia eikä myöskään putkiremonttien osalta olla vältytty muutoksilta. Etätapaamiset -ja tilaisuudet, uudet työjärjestelyt ja työntekijöiden sekä myös asiakkaiden terveydestä huolehtiminen ovat vaatineet nopeaa mukautumista. Maria Jotunintiellä kaikessa tässä Aten mielestä onnistuttiin hyvin:

”Ottaen huomioon, että projekti oli poikkeuksellisen iso ja myös sisällöltään laaja, remontti on edennyt hyvin ja aikataulussa. Toki matkan varrella on ollut hampaiden kiristelyäkin, mutta ei mitään sellaista, mikä olisi vaarantanut projektin etenemisen. Työmaa on venynyt melkoisiin suorituksiin pysyessään huoneistojen osalta aikataulussa, vaikka haasteina on ollut paljon suunnitelmien muutoksia ja täydennyksiä, lisätöitä sekä myös koronaa.”

Asiakastyytyväisyyskyselyssä As Oy Maria Jotunintien kokonaistyytyväisyysasteeksi muodostui 3,9/5 ja suositteluasteeksi +14.

 

New call-to-action

Vastaavia referenssejä
Muita projekteja

Kalasataman Korttelitalo, vaihe 2

Helsinki
06/2019 - 12/2020