Etusivu referenssit As Oy Aurinkoniitty – “Ilmo ansaitsee erityiskiitoksen!”

As Oy Aurinkoniitty - "Ilmo ansaitsee erityiskiitoksen!"

Putkiremontti

Vuosi
08/2014 - 08/2015

Sijainti
Kolkekannaksentie 12, Espoo

Kategoria
Putkiremontit

Laajuus
32 asuntoa

Urakkamuoto
Projektinjohtourakka


Kohteen kuvaus

Sujuva yhteistyö ja kustannusten läpinäkyvyys takasivat onnistuneen putkiremontin

Putkiremontti voi mennä putkeen, kuten Espoon Kolkekannaksentiellä sijaitsevan As Oy Aurinkoniityn remonttiprojektissa, jonka Fira Palvelut toteutti projektinjohtourakkana. Kyseessä oli 32 rivitaloasunnon putkiremontti, joka aloitettiin elokuussa 2014. Remontti valmistui aikataulussa elokuussa 2015.

Remontissa uusittiin vuonna 1969 rakennetun rivitaloyhtiön kaikki vesijohdot, viemärit, märkätilat ja näiden tilojen sähköt. Toisin kuin kerrostaloissa, joissa rakennustyöt kulkevat pystylinjassa, edettiin Aurinkoniityn yksikerroksisissa rivitalohuoneistoissa ja saunarakennuksissa vaakatasossa. Tämä edellytti maanrakennustöitä putkiremontin alkuvaiheessa. Sisätilojen remontointi aloitettiin puolestaan asuntojen pihoilla olevista erillisistä saunarakennuksista.

– Taloyhtiöllemme oli erittäin tärkeää toteuttaa putkiremontti siten, että vältyimme evakkoasumiselta ja sen tuomilta lisäkustannuksilta. Vasta kun saunarakennukset saatiin valmiiksi, jatkettiin remonttia varsinaisissa asuinrakennuksissa. Näin meidän ei tarvinnut muuttaa pois remontin alta, vaan moni käytti saunarakennusta väliaikaisasuntonaan, kertoo As Oy Aurinkoniityn hallituksen puheenjohtaja Veikko Simpanen.

Aurinkoniityn putkiremontti toteutettiin tavoitehintaisena projektinjohtourakkana. Tavoitehinta määriteltiin yhdessä taloyhtiön ja Fira Palvelujen kesken. Remontille määriteltiin myös kattohinta.

– Tiesimme, että vanhan rivitalon remontissa on todennäköisesti luvassa muutos- ja lisätöitä ja ennalta-arvaamattomia yllätyksiä. On vaikea kuvitella, että remontti olisi sujunut näin hyvin kiinteähintaisella, perinteisellä urakkasopimuksella. Kun kiinteähintaisessa remontissa suunnitelmat lyödään etukäteen lukkoon, elävät ne projektinjohtomallissa remontin edetessä. Projektinjohtomalli on joustava, sillä kaikki lisätyöt pystyttiin teettämään nopeassa tahdissa. Olimme hyvin tyytyväisiä tähän toteutustapaan ja remonttiin, jatkaa Simpanen.

– Valitsimme Fira Palvelut ja projektinjohtomallin putkiremonttiimme siksi, että koimme saavamme sitä kautta paljon vaikutusmahdollisuuksia ja joustavuutta. Lisäksi putkiremontin tilaajina pystyimme koko ajan seuraamaan sitä, missä remontin kanssa mennään. Yhteydenpito ja viestintä toimivat putkiremontin aikana erittäin hyvin, sanoo Veikko Simpanen, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja.

 – Projektinjohtomalli perustuu yhteistyöhön ja luottamukseen, koska urakoitsija ja taloyhtiö puhaltavat aidosti yhteen hiileen. Remontin tavoitehinnan alitus tai ylitys jaetaan puoliksi taloyhtiön ja putkiremontin toteuttajan kesken. Jos kuitenkin projektinjohtohankkeessa kustannukset ylittäisivät sovitun kattohinnan, urakoitsija vastaisi ylityksestä. Aurinkoniityssä tavoitehinta alittui, ja tämä noin 100 000 euron alitus jaettiin taloyhtiön ja Fira Palvelujen kesken, sanoo Fira Palvelujen vastaava mestari Iiro Snäkin.

Projektinjohtomalli antaa asukkaille enemmän valinnanvapautta.

– Projektinjohtomalli tarjoaa asukkaille perinteistä putkiremonttimallia enemmän valinnanvapautta ja joustoa. Esimerkiksi kylpyhuoneiden kalustevalinnoissa Aurinkoniityn asukkaille tarjottiin suuri valikoima erilaisia kalusteita, ja asukkaat saivat valita mallistosta tietyllä summalla haluamansa kalusteet. Summan ylittävästä osasta asukkaat vastasivat itse. Perinteisissä putkiremonteissa valikoima on tyypillisesti rajallisempi, sillä kalusteista on usein vain yksi arkkitehdin määrittämä peruskalustevaihtoehto, ja kaikki poikkeamat aiheuttavat muutos- ja lisätöitä, kertoo Fira Palvelujen palveluinsinööri Marianna Henriksson.

Fira Palvelut teki putkiremontin aikana kuukausittaista kustannusseurantaa, jossa toteutuneita kustannuksia verrattiin alkuperäisiin tavoitelaskelmiin. Näin taloyhtiöllä oli täysi näkyvyys kustannuksiin, ja kustannuksia pystyttiin ennakoimaan eteenpäin.

– Projektinjohtourakassa kaikki kulut laskutetaan suoraan taloyhtiöltä. Tällä tavoin taloyhtiö näkee avoimesti sen, mistä kustannukset muodostuvat. Samalla myös tavoitehinta pysyy ajan tasalla, sanoo Snäkin.

– Valitsimme Fira Palvelut ja projektinjohtomallin putkiremonttiimme siksi, että koimme saavamme sitä kautta paljon vaikutusmahdollisuuksia ja joustavuutta. Lisäksi putkiremontin tilaajina pystyimme koko ajan seuraamaan sitä, missä remontin kanssa mennään. Yhteydenpito ja viestintä toimivat putkiremontin aikana erittäin hyvin, kertoo Simpanen.

Peräti 67% asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneista Aurinkoniityn asukkaista suosittelisi Fira Palveluita putkirmontin tekijäksi (NPS-luku). Asiakastyytyväisyyden keskiarvo oli 4,2/5.

Muita projekteja

As Oy Ulvilantie - "Loppusiivous sinetöi paketin!"

Ulvilantie 15, Helsinki
12/2014 - 12/2015

As Oy Kankurinkatu 4 - "Customer service made me happy!"

Kankurinkatu 4, Helsinki
09/2014 - 07/2015