Usein kysytyt kysymykset

 

takaisin

Mietityttääkö putkiremontti?

Milloin kylpyhuoneen uudet laatat valitaan ja mistä saa lisätietoa remontin etenemisestä? Alta löydät vastaukset näihin ja muihin yleisimpiin kysymyksiin.
Voit myös ladata kattavan putkiremonttioppaamme, josta löydät paljon hyödylllistä tietoa kaikista putkiremontin eri vaiheista. Opas tarjoaa putkiremonttitietoa remontoitavien kotien omistajille, asukkaille ja taloyhtiöille.

Ennen remonttia
  • Olen kuullut, että taloyhtiööni on tulossa putkiremontti 1-2 vuoden sisältä. Mistä saan lisätietoa?

    Putkiremontin laajuus, kustannukset ja esimerkiksi talon tuleva varustelutaso lyödään lukkoon jo remontin suunnitteluvaiheessa. Jos haluat olla mukana vaikuttamassa koko taloyhtiötä koskeviin ratkaisuihin, aktivoidu ajoissa! Seuraa taloyhtiön hallituksen tiedotusta, osallistu yhtiökokouksiin ja ole yhteydessä hallituksen jäseniin saadaksesi lisätietoja.

    Hieman ennen remontin alkua pääset tekemään yksilöllisiä ratkaisuja omaan kylpyhuoneeseesi. Fira Palvelut toimittaa jokaiselle osakkaalle aina kattavan infopaketin ennen remontin alkua. Valintoja tehdessäsi saat myös helposti lisätietoa ja apua omalta palveluinsinööriltäsi.

  • Mistä saan tietoa putkiremontista, kylpyhuonevalinnoista ja yhteyshenkilöistä?

    Fira Palvelut toimittaa jokaiselle osakkaalle kattavan infopaketin ennen remontin alkua. Fira Palveluiden infoillassa esittelemme remontin kulun ja saat vastauksia kysymyksiisi. Myös palveluinsinöörisi neuvoo sinua mielellään kaikissa remonttiin liittyvissä asioissa.

  • Mitä minun pitää tehdä ennen putkiremontin alkua?

    Ennen remontin alkua kannattaa tutustua huolellisesti sinulle toimittamamme putkiremontin infokansion sisältöön. Pääset tekemään valintoja kylpyhuoneeseesi ja saat tarvittaessa neuvoja valintoihin palveluinsinööriltäsi. Ennen remonttia asuntosi työalueet täytyy tyhjentää tavaroista ja asuntoon jäävät esineet suojata ohjeiden mukaan. Muista myös, että asunnosta on remontin ajan sähkö ja vesi poikki.

  • Olenko velvollinen ilmoittamaan vuokralaiselle putkiremontista?

    Osakas on velvollinen ilmoittamaan vuokralaiselle remontista. Vuokralaisille toimitetaan oma supistettu infokansio putkiremontin käytännön asioista.

  • Miten valitsen sisustuksen uuteen kylpyhuoneeseeni?

    Ennen remonttia pääset tutustumaan taloyhtiön valitsemiin, urakkahintaan sisältyviin sisustusvaihtoehtoihin taloyhtiöön rakennettavassa mallitilassa. Esimerkiksi laatta- ja kalustevaihtoehdot ovat esillä. Jos haluat yksilöllisiä ratkaisuja kylpyhuoneeseesi tai kaipaat lisätietoja valintojesi tueksi, voit varata henkilökohtaisen neuvonta-ajan palveluinsinööriltäsi. Tekemäsi valinnat merkitään toimittamaamme osakaskyselyyn. Palveluinsinööri käy valinnat läpi kanssasi asuntosi aloituskatselmuksen yhteydessä ja ne vahvistetaan ennen töiden aloittamista vielä allekirjoituksin. Lisä- ja muutostöistä voit hakea myös kotitalousvähennystä.

  • Millaisia ratkaisuja voin valita kylpyhuoneeseeni?

    Fira Palvelut tarjoaa useita kylpyhuoneen sisustusratkaisuja. Taloyhtiö määrittelee urakkaan kuuluvan perusratkaisun ja Fira Palvelut tarjoaa lisäksi valmiita, urakasta poikkeavia ratkaisuja. Halutessasi sinulla on mahdollisuus tehdä kylpyhuoneestasi myös täysin omannäköisesi. Voit pyytää urakasta poikkeavista kalusteista ja laatoista tarjouksen meiltä tai toimittaa kalusteet ja laatat halutessasi myös itse. Palveluinsinöörisi neuvoo sinua kaikissa valintoihin liittyvissä asioissa.

  • Voinko hankkia haluamani kylpyhuoneen laatat ja kalusteet itsenäisesti ja toimittaa ne Fira Palveluiden asennettavaksi putkiremontin yhteydessä?

    Tottakai. Huomoithan kuitenkin, että kylpyhuoneen kalusteiden ja laattojen tulee täyttää tiettyjä vaatimuksia, jotka liittyvät muun muassa kalusteiden asennettavuuteen ja märkätilaan soveltuvuuteen. Saat lisätietoa vaatimuksista palveluinsinööriltäsi.

    Ole yhteydessä palveluinsinööriisi ennen omien kalusteiden tilaamista. Hän neuvoo sinua huomioon otettavissa asioissa ja kertoo esimerkiksi taloyhtiön kanssa sovituista hyvityskäytännöistä.

  • Onko minun mahdollista teettää muita töitä putkiremontin aikana, esimerkiksi keittiöremonttia tai olohuoneen katon maalausta?

    Fira Palvelut tarjoaa erilaisia lisätöitä mahdollisuuksien mukaan ja ne pyritään sovittamaan putkiremontin aikatauluun. Yhteistyökumppanimme tarjoavat ratkaisuja esimerkiksi keittiöremontteihin, jotka voidaan toteuttaa putkiremontin aikana. Kaikista lisä- ja muutostöistä kannattaa olla ajoissa yhteydessä sekä taloyhtiöön, että palveluinsinööriin.

  • Voinko jättää tavaroitani asuntooni putkiremontin ajaksi?

    Voit jättää tavaroita asuntoosi omalla vastuullasi. Kaikki asuntoon jätettävä irtaimisto kannattaa suojata pölyltä ja tärinältä. Fira Palvelut tarjoaa suojausvälineet. Arvoesineet ja pölylle herkät esineet kannattaa aina viedä pois asunnosta. Ennen remontin alkua toimittamastamme infokansiosta näet työalueet, jotka sinun tulee tyhjentää kokonaan tavaroista. Aloituskatselmuksessa ennen remontin alkua palveluinsinöörisi tarkentaa vielä tyhjennys- ja suojausohjeita.

  • Pitääkö minun varautua sähkö- tai vesikatkoihin?

    Taloyhtiössäsi on vesi- ja sähkökatkoja esimerkiksi yleisten tilojen remontteihin liittyen myös ennen oman asuntosi remonttia sekä sen jälkeen. Tiedotamme katkoista mahdollisimman hyvissä ajoin valitsemallasi tiedotustavalla. Myös ennalta-arvaamattomiin katkoihin remontin aikana kannattaa kuitenkin varautua.

    Tavoitteenamme on aina pitää sinut mahdollisimman hyvin perillä remontin kulkuun liittyvistä käytännön asioista. Lyhyitä, esimerkiksi vesikatkoja koskevia tiedotteita varten on tärkeää valita tiedotuskanava, jota seuraat aktiivisesti, jotta tieto tavoittaa sinut mahdollisimman nopeasti. Kätevä tapa vastaanottaa tärkeät tiedotteet voi olla esimerkiksi tekstiviesti tai sähköposti.


Remontin aikana
  • Voinko käydä asunnossani remontin aikana?

    Voit käydä asunnossa asuntokohtaisen remontin aikana esimerkiksi hakemassa tavaroita. Työaikana vierailija tarvitsee turvallisuuden vuoksi suojavarusteet ja kulkuluvan, jotka voi hakea työmaatoimistosta. Kulkulupien avulla minimoidaan ulkopuolisten asiaton liikkuminen talossa. Työmaatoimiston sijainti kerrotaan ennen remontin alkua toimittamassamme infopaketissa.

    Huoneistossa sekä työajalla, että ilta-aikaan vieraillessa kannattaa aina noudattaa varovaisuutta ja välttää turhaa liikkumista työskentelyalueilla.

  • Voinko asua asunnossani putkiremontin aikana?

    Asuminen remontin aikana on mahdollista, mutta epämiellyttävää eikä sitä missään nimessä suositella. Sähkö ja vesi ovat poikki asunnosta koko asuntokohtaisen remontin ajan. Asuntoon järjestetään tarvittaessa väliaikainen sähkö. Asukkaiden yhteiset saniteettitilat järjestetään kiinteistön yhteisiin tiloihin, esimerkiksi kellariin. Työaikana asunnossa tarvitaan myös kulkulupa ja suojavarusteet, jotka saa työmaatoimistosta.

  • Onko kotini turvassa remontin ajan?

    Asiattomien henkilöiden pääsyn estämiseksi vaadimme työaikana kulkuluvan kaikilta työmaa-alueella liikkuvilta, myös asukkailta. Talon alaovi pidetään työaikana lukittuna. Muutenkin tarpeetonta ovien auki pitämistä vältetään ja remontoitavien asuntojen ovet lukitaan aina työpäivien päätteeksi. Kaikista varotoimenpiteistä huolimatta suosittelemme arvoesineiden viemistä pois asunnosta remontin ajaksi.

  • Leviääkö pöly asuntooni?

    Purkuvaiheessa kylpyhuone alipaineistetaan pölyn leviämisen estämiseksi ja lisäksi huoneistoon rakennetaan tarpeen mukaan suojaseiniä estämään pölyn tunkeutumista työalueiden ulkopuolelle. Tästä huolimatta jonkin verran pölyä väistämättä kulkeutuu muualle asuntoon. Palveluinsinöörisi neuvoo sinua esineiden suojaamisessa. Pölylle herkät esineet, kuten elektroniikka, kannattaa viedä pois remontin ajaksi.

  • Alkaako asuntoni remontti ilmoitettuna päivänä?

    Fira Palvelut pitää kiinni ilmoitetusta remontin aloituspäivästä.

  • Miten voin seurata asuntoni remontin etenemistä?

    Huolehdimme, että tiedät miten remontti sujuu. Tiedotamme remontin etenemisestä säännöllisin välein ilmestyvillä seurantatiedotteilla. Voit olla remontin etenemisestä tarvittaessa yhteydessä myös työnjohtoon tai palveluinsinööriisi.

  • Mitä teen, jos minulla on jotain huomautettavaa remontin aikana?

    Taloyhtiön edustajat valvovat koko remontin ajan, että remontti etenee sopimuksen mukaisesti. Mikäli sinulla on huomautettavaa remontin kulusta, voit olla yhteydessä palveluinsinööriisi.


Remontin jälkeen
  • Milloin voin muuttaa takaisin asuntooni?

    Voit muuttaa asuntoosi remontin ilmoitettuna päättymispäivänä työajan päätyttyä. Saat remontin päättymisestä valmistumisilmoituksen viikkoa ennen päättymispäivää.

  • Milloin voin käyttää vettä ja sähköä remontin jälkeen?

    Vesi ja sähkö ovat käytettävissä heti asunnon luovutuksen jälkeen. Vesi- ja sähkökatkoihin on kuitenkin varauduttava myös oman asuntosi remontin päätyttyä, sillä remontti saattaa jatkua vielä taloyhtiön muissa osissa. Tiedotamme katkoista heti niiden ajankohdan ollessa tiedossa valitsemallasi tiedotustavalla. Myös ennalta-arvaamattomiin katkoihin remontin aikana kannattaa kuitenkin varautua.

    Tavoitteenamme on aina pitää sinut mahdollisimman hyvin perillä remontin kulkuun liittyvistä käytännön asioista. Lyhyitä, esimerkiksi vesikatkoja koskevia tiedotteita varten on tärkeää valita tiedotuskanava, jota seuraat aktiivisesti, jotta tieto tavoittaa sinut mahdollisimman nopeasti. Kätevä tapa vastaanottaa tärkeät tiedotteet voi olla esimerkiksi tekstiviesti tai sähköposti

  • Mitä minun pitää tehdä remontin valmistuttua?

    Putkiremontti on väistämättä myös asiakkaan aikaa ja huomiota vievä kokemus muuttoineen, valintoineen ja vesikatkoineen. Projektin päättyessä suosittelemmekin juhlistamaan remontin valmistumista esimerkiksi läheisten kanssa. Nauti uudesta kylpyhuoneesta ja toimivista hanoista!

    Tavoitteenamme on aina erinomainen laatu rakentamisessa ja asunnoissa tehdään lopputarkastus ennen niiden luovuttamista takaisin asukkaiden käyttöön. Mikäli kuitenkin huomaat remontin jälkeen korjausta vaativia puutteita asunnossasi, voit ilmoittaa niistä toimittamallamme tarkastuslomakkeella. Palveluinsinöörisi neuvoo sinua puutteista ilmoittamisessa ja tiedottaa puutekorjauksista asunnossasi. Varaudu myös siihen, että remontti voi jatkua vielä muualla talossa. Vuoden kuluttua remontin päättymisestä teemme vielä takuukyselyyn ja suoritamme mahdolliset takuukorjaukset.