Sitedrive

Työnjohtamisen digitalisaatio mullistaa rakentamisen

May 22, 2017

Blog

Rakentaminen on erikoinen toimiala. Siinä missä tehtaat on automatisoitu ja toimistot sekä varastot digitalisoitu, rakennustyömailla ei ole merkittävästi otettu käyttöön varsinkaan työnjohtajan työtä helpottavia ratkaisuja. Paljon puhutaan, että työnjohtajan pitäisi kyetä keskittymään arvoa tuottavan työn tekemisen edellytysten luontiin ja varmistamiseen. Tietysti alussa listattujen vastuiden ohella. Herää väistämättä epäilys, onko se käytännössä mahdollista? Ja voisiko sitä auttaa älykkään teknologian avulla?

Työnjohtajan roolin monet vaatimukset

Jos haluat tulla parhaaksi työnjohtajaksi, sinun on hallittava työmaalla ainakin seuraavat asiat:

  • turvallisuus
  • aikataulutus
  • suunnittelu
  • aika
  • kustannukset
  • laadunhallinta
  • työvoima

Siinä on yhdelle leidille tai miehelle aika monta isoa asiaa hoidettavaksi.

Rakennusprojektin lähtiessä etenemään junan lailla, näistä pitäisi pystyä huolehtimaan aina yksittäisen asentajan tasolle asti ja tekemään yllätysten tullen lennosta muutoksia. Samalla pitäisi kuitenkin pysyä kokonaistilanteen yläpuolella.

Rakennusliikkeiden suuri pullonkaula: työnjohtajien rekrytointi

Kaikkien rakennusliikkeiden suurimpia pullonkauloja rakennusliiketoiminnan kasvattamisen kannalta on työnjohtajien rekrytointi. Rekrytointihaasteita ei ilmene ainoastaan Suomessa. Kuulimme nimittäin jokin aika sitten Ruotsissa vieraillessamme, että Tukholman alueella tarjotaan työnjohtajille jopa 20 000€:n kuukausipalkkaa, mutta silti tekijöitä on vaikea saada.

Asentajan kannalta tilanne on myös moniulotteinen. Tehdäkseen tehokkaasti työtä, asentaja tarvitsee samanaikaisesti neljä asiaa:

  1. Työmääräimen, joka kertoo valmistumiskriteerit = Mitä ja miten?
  2. Aikataulun ja paikkatiedot = Milloin ja missä?
  3. Työn aloittamisen edellytykset = Onko edellinen työvaihe valmis?
  4. Oikeat materiaalit ja työkalut

Lähes poikkeuksetta asentaja saa edellä mainitut tiedot manuaalisesti, usein työnjohtajalta aamun työnjaossa tai päivän aikana työmaatoimistossa. Työnjohtaja tarvitsee asentajalta myös palautteen töiden etenemisestä, ja tämän tiedon kulku tapahtuu yleensä työmaakierroksilla tai asentajan raportoidessa itse aktiivisesti.

Kuitenkin lähes kaikki työn tekemiseen tarvittava tieto on syntynyt jo projektin laskenta- ja suunnitteluvaiheessa. Miksi tarvitaan työnjohtaja etsimään tietoa eri lähteistä ja muodostamaan siitä tarvittava ohjeistus ja aikataulu asentajille? Voisiko tähän olla työkalu joka hoitaisi, tai ainakin helpottaisi asiaa?

Työnjohtajan tueksi työnjohtamisen digitalisointi

Samaan aikaan, kun asentajan olisi helppo olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja etenemisen dokumentointi tapahtuisi reaaliajassa, voisi työnjohtaja keskittyä huolehtimaan työn tekemisen edellytyksistä tuloksellisemmin ja keskittyä ihmisten johtamiseen. Samalla kaikki tieto työmaan valmistumisen etenemisestä olisi täysin läpinäkyvästi saatavilla projektin eri sidosryhmille.

Uskon, että ratkaisulla, joka hoitaa tämän vuoropuhelun asentajan ja työnjohtajan välillä fiksusti ja yhdistää siihen tarvittavan tiedon automatisoidusti, tulee olemaan merkittävä vaikutus koko rakentamisen toimialaan. Niin tuottavuuden, läpinäkyvyyden kuin työn merkityksellisyydenkin kannalta.

Lue lisää