Koti Putkiremontti

Putkiremontti 60-luvun talossa Helsingin Kalliossa

June 16, 2015

Blog

Putkiremontti kantakaupungissa vaatii hyvää suunnittelua. Kerrostalojen tontit ja kadut voivat olla ahtaita, jolloin remontin vaatimille tarvikkeille ei ole varastointitilaa. Fira Palvelujen putkiremontissa Kalliossa tarviketoimitukset suunniteltiin tarkasti siten, että tarvikkeet voitiin toimittaa suoraan remontoitaviin huoneistoihin. Yllätyksistä huolimatta valmista tuli etuajassa.

Keskellä kiireisintä Kalliota sijaitsevan As Oy Helsinginkatu 28:n putkiremontti aloitettiin joulukuussa 2013. Suunnittelun merkitys korostui alusta lähtien. “Kalliossa kerrostalojen tontit ovat ahtaita, joten remontin vaatimat materiaalikuljetukset piti suunnitella tarkasti”, kohteen työpäällikkö Ilmo Pöntinen Fira Palveluilta kertoo. ”Välivarastoja ei mahtunut perustamaan kadulle, joten Fira Palvelut toimitti tarvikkeet suoraan remontoitaviin asuntoihin.”

Urbaanissa ympäristössä kerrostalojen kivijalassa sijaitsee usein liiketiloja. Näin oli Helsinginkadullakin. Talossa sijaitsevan hampurilaisravintolan, autokorjaamon tai päiväkodin toimintaa ei haluttu häiritä remontilla. “Teimme väliaikaisjärjestelyjä läpi remontin ja tiedotimme tarkasti remontin etenemisestä”, Pöntinen kertoo. “Hyvän suunnittelun ansiosta vuokralaiset pystyivät onneksi toimimaan läpi projektin ilman suurempia häiriöitä.”

Kalliolle tyypillisessä 1960-luvun talossa lisätöitä aiheuttivat asuntojen vanhat, ahtaat hormit, joihin uusittiin putkia. “Haasteita aiheuttivat myös asuntojen yhteiset viemärilinjat sekä putkien vaakasiirrot”, Pöntinen selostaa. Suunnittelun merkitys korostui jälleen ongelmien ratkaisussa. Tärkeä rooli oli myös tiiviillä yhteistyöllä putkiliikkeen kanssa.

Paljon suunnittelua ja erikoisratkaisuja vaativassa remontissa sujuva yhteistyö eri osapuolten, kuten talon hyvin tuntevan isännöitsijän kanssa on tärkeää. Helsinginkatu 28:n isännöitsijä Marika Helin isännöitsijätoimisto Helin ja Soppelasta oli tyytyväinen Fira Palveluiden joustavuuteen. “Vastaava mestari osasi puhua osakkaiden kanssa samaa kieltä ja hankkeen aikana puhalsimme yhteen hiileen”, Helin kertoo. “Kun lisätöitä ilmaantui, Fira Palvelut teki tarvittaessa pidennettyä päivää pitääkseen urakan aikataulussa.” Remontti kokonaisuudessaan valmistui lopulta joulukuussa 2014, kaksi viikkoa etuajassa.

Lue lisää