Putkiremontti Työmaa

Kun tunteet kuumenevat työmaalla

September 5, 2015

Blog

Ja taas sorvin ääressä! Firman nettisivuilla käytyäni olin positiivisesti yllättynyt kirjoitusteni saamasta huomiosta. On se sosiaalinen media ihmeellinen väline! Jatkakaa samaan malliin. Jos kirjoitukseni herättävät minkäänlaista kysymystä tai antavat muuten aihetta palautteelle, minut tavoittaa nykyään myös Twitteristä nimimerkillä @Tuomastyomaalta. Pyrin sinnekin päivittämään kaikkea työmaalla vastaantulevaa, mahdollisesti teitä kiinnostavaa tapahtumaa.

Sitten asiaan! Seurasin lomani aikana kopiokentässä mielenkiintoista keskustelua osakkaan ja työnjohdon välillä. Pari kuukautta luovutuksen- ja toisen osakkaan hyväksynnän- jälkeen osakas otti yhteyttä ja haukkui kylpyhuoneen paneelikaton. Katto oli kuulemma viimeistelemätön, huonosti pintakäsitelty, ja naulan kannat näkyvissä. Pitkähkön sähköpostikeskustelun ja paikalla käyntien jälkeen selvisi, että viimeistelyn puute oli todellisuudessa katossa oleva huoltoluukku ja naulankannat oksia…

No miten tällaiseen tilanteeseen on jouduttu? Mielestäni vastaaviin tilanteisiin on vain yksi syy: Tietämättömyys. Se, johtuuko tietämättömyys huonosta informaatiosta, ennakkomateriaalista, tai kiireisistä aikatauluista, ei mielestäni ole oleellista. Osakas ei ole ollut tietoinen joko suunnitelmista, tilaajan laatuvaatimuksista työn jälkeä tai materiaaleja kohtaan tai yksinkertaisimmillaan keneltä hänen pitäisi kysyä. Missään nimessä tämä ei ole osakkaan vika. Linjasaneerauksen läpiviennissä on niin monta muuttujaa ja viestittäjää, että erehdyksiä ja epäselvyyksiä tulee väistämättä vastaan. Vastaavan tilanteen tullessa eteen on helpointa, ja yöunia säästävää, vaan yksinkertaisesti kysyä. Tämäkin asia selvisi, kun keskusteluyhteys vihdoin saavutettiin, ja asioista pystyttiin juttelemaan kasvotusten.

Toinen asia mikä keskustelusta hyppäsi silmääni, oli syyttely. Ensin tuomittiin työ huonoksi, sitten vasta keskustelun edetessä päästiin syihin ja ratkaisuihin. Ensin syyllinen, sitten vasta mitä tehdään. Tähän johtaa mielestäni huoli omasta kodista, kalliista linjasaneerauksesta ja epävarmuudesta siitä, mitä rahalla saa. Omaa kylpyhuoneremottia suunnitellessa osakkaalle muodostuu mielikuva lopputuloksesta. Yhteentörmäyksiä sattuu, kun jokin yksityiskohta ei vastaakaan odotuksia, vaikka asiasta olisikin kerrottu piirustuksen, kalustekuvan tai 3D-kuvan muodossa etukäteen.  Vastaaviin tilanteisin törmää saneerauksilla alinomaa. Vuokralainen ”vaatii” pyöreäkulmaista kahvaa hanaan, koska terävään lyö päänsä, osakas ei hyväksy kylpyhuonettaan, koska naapurin putket kulkevat hänen asuntonsa kautta, näkymättömissä tosin, suihkuseinä on sellainen kuin on tilattukin, mutta ei ”kiva”…

Pettymysten tullessa kohdalle suosittelen ensimmäiseksi vaikka kilauttamaa työnjohdolle ja kysymään asiasta! En missään nimessä kiellä, ettemme me virheitä tee, päinvastoin, mutta se on varma, että syyllisen löytäminen ei ratkaise asiaa, vaan ratkaisun etsiminen ja avoin keskustelu. Yritetään poistaa tietämättömyyttä puolin ja toisin.

Vanhana tupakkamiehenä mieleen tulee vertaus röökinpummaajasta. On paljon helpompi suhtautua kohteliaasti yhden röökin ostamista yrittävään kohteliaaseen kaveriin, kuin ”Anna rööki!”-huutajaan. Tuskin siltä ensimmäiseltäkään sitä kolikkoa pyytää, mutta se ainakin yritti avata keskustelua, ja suhtautui sinuun asiallisesti…

Lue lisää
Tilaa uutiskirjeemme

Kiinnostavatko rakennusalan murros ja digitalisaatio?

Kokoamme uutiskirjeeseemme ajankohtaisimmat uutisemme sekä työntekijöidemme mietteet rakennusalan tulevaisuudesta.

Klikkaa ja tilaa uutiskirjeemme!