Työkulttuuri

Hyvän mielen rakentamista

February 11, 2015

Blog

Töissä yksi viime syksyn parhaita juttuja itselleni ja varmasti monelle muullekin firapalvelulaiselle oli koko syksyn läpi kestänyt Hyvän mielen rakentajat-valmennus. Valmennuksella tähdättiin meille tärkeän palveluasenteen parantamiseen tuomalla työntekijöille konkreettisia työkaluja palvella asukkaita paremmin. Koska valmennukset olivat koko henkilöstölle yhteisiä, pohdittiin niiden yhteydessä myös Fira Palveluiden identiteettiä, sekä sitä, mihin suuntaan olemme menossa.

Odotin itse valmennuksen alkamista aika fiiliksissä, koska tiesin, että tulen koulutusten jälkeen menemään esimerkiksi aloituskatselmuksiin varustautuneena muullakin kuin mittanauhalla, infokansiolla ja avoimella mielellä. Lopulta sain koulutuksista irti paljon muutakin.

Keskityimme ensimmäisissä koulutuksissa ymmärtämään, miksi eri ihmiset reagoivat samassa tilanteessa täysin eri tavalla ja odottavat vastapuolelta täysin erilaisia asioita. Kouluttaja esitteli meille neljä erilaista ns. sosiaalista tyyliä, joihin ihmiset voidaan luokitella. Myös jokainen koulutukseen osallistunut luokiteltiin jonkin sosiaalisen tyylin edustajaksi. Luokittelu synnytti ensin ahaa-elämyksiä oman käytöksen suhteen. Ymmärrän, että kaikki eivät – ainakaan työelämässä – jaksa intoilla tai hajoilla pienistä asioista samalla intensiteetillä kuin itse jaksan. Ymmärrän nyt myös, miksi ihmisten on helppo avautua minulle ja monet asukkaat kokevat minut helposti lähestyttävänä.

Seuraavaksi jokainen meistä sijoitettiin fläppitaululle omaan sosiaalisen tyylin lokeroonsa. Työkavereiden sosiaalisen tyylin tunnistaminen avasi silmiä sille, miksi joidenkin kanssa kommunikointi on helppoa, kun taas toisten kanssa asioiden selvittely aiheuttaa molemmille aika-ajoin harmaita hiuksia.

Lopuissa koulutuksissa harjoitimme esimerkiksi esiintymistaitoja sekä opettelimme tehokkaammiksi neuvottelijoiksi ja vaikeiden tilanteiden selvittäjiksi.

Mitä tästä monta työpäivää vieneestä rupeamasta sitten jäi käteen? Ehdottomasti suurin anti itselleni oli sen ymmärtäminen, että omaa käytöstäni mukauttamalla voin tehdä myös täysin erilaisen ihmisen kanssa kommunikoinnista luontevampaa vastapuolelle. Huomaan nykyään aina uuden ihmisen tavattuani pohtivani, mitä tyyliä hän edustaa ja minkälaista käytöstä hän odottaa minulta.

Oman mukavuusalueen ulkopuolelle astuminen ja käytöksen muuttaminen ei ole eikä varmasti myöskään tule olemaan helppoa. Vaikka radikaaleimmat muutokset joita tällä hetkellä olen pystynyt tekemään, ovat lähinnä sanamuotojen muutoksia, on innostavaa huomata, että niistä on ollut oikeasti hyötyä haastavissa tilanteissa. Kohti sitä suurempaa heittäytymistä ollaan siis menossa! Uusia ihmisiä tulee tavattua viikoittain, joten ainakaan ”harjoitusmateriaali” ei tule loppumaan kesken. : D

Valmennuksien pohjalta koostetaan vielä jokaisen työntekijän käyttöön tuleva Fira Palveluiden palvelupassi, jonka on tarkoitus toimia apuna erilaisissa arkisissa tilanteissa  ja muistuttaa siitä, mikä on meille yrityksenä tärkeää ja mihin suuntaan olemme menossa. Palvelupassia varten jokaisesta osallistujasta otettiin virallinen polaroid-passikuva viimeisessä koulutuksessa. Palvelupassista tulee varmasti erikseen juttua kunhan se ensin lanseerataan koko henkilöstölle. : )

 

Lue lisää