Putkiremontti Työmaa

”Home sweet home”, eli kuinka työmaa ja koti kohtaavat.

September 5, 2015

Blog

Asukkaiden näkökulmasta remontti ei luonnollisesti saisi näkyä tontilla, ja sen pitäisi häiritä asumista mahdollisimman vähän. Kukaan ei halua konttiviidakkoa pihalleen, mutta pyöräkellareiden, pesutupien ja saunojen tulisi toisaalta toimia koko ajan. Samaan aikaan myös työmaahenkilöstö tarvitsee tiloja käyttöönsä. Lisäksi työmaalle tulee väkisinkin jonkin verran liikennettä työmiesten ja tavarantoimittajien vuoksi. Ahtautta ja arjen kohtaamisia ei siis voi välttää.

Ajattelun ja näkökulmien erot aiheuttavat joskus törmäyksiä työmaalla. Erilaista arvostusta saavat osakseen täysin erilaiset asiat, riippuen tietenkin katsojasta. Asukkaasta voi tuntua hyvinkin oudolta, että tuttu piha, rappukäytävä ja koti täyttyvät joka paikassa pyörivistä kypäräpäisistä duunareista.

Avoin ja luotettava keskusteluyhteys asukkaiden kanssa on meille ensiarvoisen tärkeää. Tosiasiahan on, että kaikkien kannalta on parasta, että remontti tehdään mahdollisimman vaivattomasti, tehokkaasti ja nopeasti. Uskon, että suurin osa asukkaistakin pyrkii työnsä näin tekemään.

Arvostettu ammattimies vai laiska duunari?

Duunari, eli se keltaisissa, likaisissa työvaatteissa, kypärä päässä löntystävä, usein tupakoiva ja ehkä jopa karkeaa kieltä käyttävä työntekijä, on työmaan perusyksikkö. Näitä peruspalikoita me pääurakoitsijan edustajat koitamme sijoitella parhaisiin mahdollisiin tehtäviin parhaalla mahdollisella aikataululla.

Asentajan ja rakentajan arvostus on mielenkiintoinen tarkastelukohde. Etenkin vanhemmat osakkaat arvostavat ammattilaista, sekä hänen osaamistaan ja mielipidettään. He ehkä muistavat ajan, jolloin ammattimiehet olivat arvossaan, ja heidän saamisensa työmaalle ei ollut itsestäänselvyys. Tauoilla isäntäväki keitti kahvit, tarjosi lounaan, ja mahdollisti muutenkin osaltaan työn mahdollisimman sujuvan etenemisen. Ja työmies muisti tämän. Teki työnsä asiakasta arvostaen, tuli uudestaan kun tarvittiin.

Nuorten aikuisten joukossa puolestaan on ihmisiä, jolla on asiasta aivan päinvastainen käsitys. Johtuneeko 90-luvun laman jälkeisestä ulkomaisten työntekijöiden lisääntymisestä, oman opiskeluajan IT-buumista vai silloisesta rakennusalan koulutuksen epäseksikkyydestä? Ehkä omassa kaveripiirissä ei ole yhtään duunaria? Yllättävän monen silmissä jokainen työvaatteita käyttävä, työmaalla aikaansa kuluttava työntekijä vaikuttaa lähtökohtaisesti epäluotettavalta. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun pihalla asukkaan kanssa keskusteltuani ja aikatauluista sovittuani asukas soittaa minulle, infokansiossa ilmoitetulle työnjohdon edustajalle, ja aloittaa puhelun sanoilla: ”Teidän miehet tuossa pihalla sanoivat, mutta voiko tosiaan olla näin?” Siinä vaiheessa lämmittää mieltä sanoa sama asia kuin 10 minuuttia aiemmin ja ilmoittaa se muodossa ”Kuten jo pihalla kerroin…”.

Apua ilman muuta saa, kun pyytää

Linjasaneeraus aiheuttaa aina myös melua ja sotkua. Tämän päivän teknologialla ei ole vielä keksitty keinoja, joilla saneeraus voitaisiin toteuttaa siististi, hiljaisesti ja tehokkaasti. Nämä seikat toki huolestuttavat asukasta. Tästäkin tarkempaa tietoa saa helposti kysymällä. Ei kannata turhaan viettää unettomia öitä pohdiskellen tulevan melun ja pölyn määrää. Me neuvomme ja autamme kyllä kaikessa missä pystymme, kunhan vain kysäisee apua.

Me tarvitsemme luottamussuhdetta ihan niin kuin asukkaatkin. Antakaa meille mahdollisuus todistaa kliseet duunareista vääräksi.  Molemminpuolinen arvostus ja luottamus motivoivat laadukkaaseen ja mahdollisimman häiriöttömään työhön. Asioista päästään yleensä yhteisymmärrykseen, kun kohdataan kasvotusten ja pyritään huomioimaan molempien osapuolten tarpeet. Viimeisimpinä esimerkkeinä parkkiruudut lastenvaunuille työmaan varastossa ja lasten turvaliivit Fira Palvelut Oy:n tunnuksilla turvallisuuden ja yhteenkuuluvuuden lisäämiseksi.

Lue lisää