Työkulttuuri

Fiksumman yhteiskunnan rakentajat – Firan kulttuurissa asiakaskin on osa tiimiä

April 27, 2017

Blog

Fira on nopeasti kasvava rakennusyhtiö, joka pyrkii erottautumaan kilpailijoistaan muun muassa tinkimättömällä asiakaslähtöisyydellään sekä kehittämällä ennakkoluulottomasti digitaalisia palveluita. Duunitorin toimittaja kuuli yrityksestä ensimmäistä kertaa viime vuonna lukiessaan uutisen kahden viikon putkiremontista. Haastatellessaan firalaisia tuli selväksi, että Fira on muutakin kuin virtaustehokkaat putkiremontit. Tässä firmassa halutaan muuttaa yhdessä maailmaa, rakennus rakennukselta.

Keskustelimme Firasta vastaavana mestarina työskentelevän Mika Myllymäen ja kustannustietopäällikkö Elina Keskimäen kanssa. Pitkän uran eri rakennusyhtiöissä tehnyt Mika on koulutukseltaan rakennusmestari, kun taas Elina on kauppatieteitä opiskeleva rakennusinsinööri, jonka ura vei nopeasti työmaalta toimistohommiin.

Toimialan uudistajat

Ennen Firalle työllistymistään Mika oli tutustunut yritykseen verkkosivujen kautta, mutta ei ottanut sitä vakavasti, olihan se vielä lilliputtisarjassa isoihin rakennusyhtiöihin verrattuna. ”Ajattelin nettisivujen perusteella, että onpa erikoista”, hän naurahtaa viitaten esimerkiksi Verstas-malliin. Tuttavien kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen uusi lähestymistapa alkoi kuitenkin koukuttaa. ”Perinteinen gryndausmalli, jossa ostetaan tontteja, kaavoitetaan ja rakennetaan, on ihan out Firan mallista”, Mika toteaa ja jatkaa: ”Asiakaskeskeisyyden painottaminen tuntui mielenkiintoiselta ja se personoitui vahvasti toimitusjohtajaamme.”

Elina jätti työhakemuksen Firalle kolmisen vuotta sitten ja valittiin laskentainsinöörin tehtävään. Vasta työhaastattelussa hän tajusi, että Firassa oli jotain erityistä – laskenta ja rakennusalahan eivät ole ihmisten mielikuvissa erityisen hohdokas yhdistelmä. ”Siitä syntyi kuva kehittyvästä ja innostavasta työyhteisöstä.” Mikan mielestä yrityksellä on kova halu uudistaa toimialaa, mikä näkyy kaikessa, ”melkeinpä hengästyttävyyteen asti”. Elinalle käytäntö on osoittanut, että puheet uudenlaisesta asennoitumisesta tulevaisuuden rakentamiseen eivät olleet sanahelinää.

Firan erilaisuus näkyy työmaalla asti. Verstas-ajattelun lisäksi Mika mainitsee digitalisoinnin, minkä saralla Fira on pitkällä. ”Esimerkiksi 3D-mallinnus on meillä Suomen huippua”, hän arvioi. Elinalla on näkyvä rooli tarjouspyyntöjen käsittelyssä, mutta myös hinta-arvioiden muodostamisessa uusien palvelukonseptien parissa. Hänen mukaansa edelläkävijyys tuo myös positiiviset haasteensa: ”On haastavaa myydä sellaista, jota ei aiemmin ollut markkinoilla.”

Firalla asiakas ei ole tiellä

mika_myllymaki_duunitori_fira

Sosiaaliset taidot ovat tarpeen, kun yhteistyö asiakkaan kanssa on entistä tiiviimpää. Suunnittelukokouksen osaksi on tullut ns. Verstas-käytäntö, jossa ideoita pyöritellään yhdessä asiakasta tyydyttävää ratkaisua etsien. ”Se vaatii, että ymmärrät asiakkaan tarpeet ja osaat tarkastella asioita asiakkaan näkökulmasta”, Mika kertoo. Ajattelutavan muutos on merkittävä: ”Muistan jo Hakalla työskennellessäni, että oli monelle kova paikka, kun asukkaat pääsivät katsomaan keskeneräistä rakennusta ja sotkivat projektin etenemistä jahkailemalla laattavalinnoillaan.”

Firalla lähdetään siitä, että asiakas kertoo mitä haluaa ja se pitää pystyä toteuttamaan. ”Tämä vaatii avointa mieltä ja kykyä puhua ongelmistakin avoimesti”, Mika korostaa. Maailma muuttuu, eikä paluuta entiseen ole. Elina on samaa mieltä: ”Me olemme täällä asiakkaita varten kehittäen palveluita ja työkaluja siihen suuntaan, että asiakas on ykkönen.”

Elinan mielestä Firalla on yhtenäinen kulttuuri. Firalaisia yhdistävät innostuva asenne, aito kiinnostus rakennusalaan sekä sitä kautta älykkään ja toimivan yhteiskunnan kehittämiseen. Työntekijöiltä edellytetään kykyä sopeutua muutokseen ja innostusta etsiä tulevaisuuden toimintatapoja.

Jokaisesta toteuttajastakin löytyy ripaus kehittäjää

Parasta Mikan työssä on konkreettisuus ja mahdollisuus vaikuttaa. Työn mielekkyyttä on lisännyt aiempaa joustavampi käytäntö, jossa suunnitellaan samanaikaisesti rakentamisen kanssa. Mikalle on myös hyvin tärkeää, että tiimi toimii tiiminä: ”Tiimi pitää nähdä laajemmin, eli siinä on myös tilaaja mukana.” Verstas-tilaisuudessa syntynyt yhteinen näkemys saa aikaan onnistumisen tunteen, samoin se, että huomaa tiiminsä jäsenten työskentelevän itselleen sopivissa rooleissa.
”Asiakkaat rahoittavat koko homman, joten pakkohan heitä on kuunnella.” –Mika
Johtamiskulttuuri ja työn tekemisen tavat ovat muuttuneet, mutta henkistä kanttia tarvitaan edelleen työmaalla: ”Aina ei kaikkein herkkähipiäisin pärjää tuolla montussa”, Mika toteaa realistisesti, mutta korostaa samaan hengenvetoon arvostavansa erilaisuutta. Firalla työskentelyssä Elinaa kiehtoo erityisesti tasapaino rutiinityön ja kehittämisen välillä: jokainen hanke pyritään toteuttamaan entistä sujuvammin ja fiksummin.

Verstaasta vetoapua mission toteuttamiseen

Firan missio fiksumman yhteiskunnan rakentamisesta näkyy Mikan mielestä asuntopuolella fiksumpien asuntojen tekemisessä edullisemmin. ”Monissa yrityksissä ajatellaan edelleen, että asiakkaat kusettavat meitä, mikä on aika synkkä näkemys. Firalla ei lähdetä tuohon ajatteluun, vaan yritetään löytää asiakkaille fiksuimmat mahdolliset ratkaisut”, hän kertoo. ”Silloin asunnot ovat energiatehokkaampia ja luontoystävällisempiä – missiohan on silloin hemmetin laaja-alainen”, Mika täsmentää. Arjessa tämä kaikki näkyy esimerkiksi Verstas-käytännössä, joka poikkeaa perinteisestä suunnittelukokouksesta, joka on jäykkä ja hallinnollinen foorumi. Verstas-käytännössä parasta on se, että kaikkien osapuolten kesken on valta tehdä päätöksiä. ”Kun kaikki näkökulmat tulevat esille, asiat etenevät nopeammin”, Mika ylistää.
”Fira on näköalapaikka rakentamisen tulevaisuuteen.” –Mika
Elina kokee, että Fira on miniversio fiksusta yhteiskunnasta: ”Meillä on fiksuja ihmisiä, jotka pystyvät omaksumaan uudenlaisen tulevaisuuden ajattelun ja haluavat jakaa sitä ympärillekin.” Fiksumpaa yhteiskuntaa rakennetaankin arkipäivän teoilla. ”Siitä tulee fiksumpi, kun ymmärrämme, että yritykset ovat olemassa palvellakseen asiakkaita”, hän jatkaa.

Tiimin ja kumppanien arvostavaa johtamista

Kun ihmiset ovat motivoituneita, syntyy ideoita. Mika pyrkii luomaan työmaalleen avoimen ilmapiirin, jossa kuunnellaan ja kannustetaan esittämään erilaisia näkemyksiä. ”Ei voi olla niin, että esimies jyrää ja kertoo, että näin tehdään”, Mika sanoo ja korostaa jokaisen panoksen tärkeyttä. Elinalle reiluus ja oikeudenmukaisuus ovat avainsanoja – firalaiset eivät jätä toisiaan pulaan.

Työntekijöihinsä Mika on tyytyväinen: ”Hyvä miksaus nuorempia ja vanhempia. Jokaisella on omia tapoja toimia, mutta yritämme korostaa ihmisten vahvuuksia.” Työporukka vaihtuu toisinaan, kun joku tiimin työntekijöistä saa isomman roolin muualla. ”On palkitsevaa nähdä, kun joku kasvaa”, Mika toteaa. Tähän mennessä hän on saanut rakennusprojekteihin hyvän tiimin: ”Jos kaikki parhaat päätyisivät aina toiselle työmaalle, alkaisin katsella peiliin, että onko omassa johtamistavassa puutteita”, hän naurahtaa.

elina_keskimaki_duunitori_fira

Mikan mukaan työmaan väki on aktiivisesti yhteydessä Firan konttorin väkeen esimerkiksi hankinnan ja suunnittelun ohjauksen tiimoilta. Hän mainitsee myös uuden luottamuksen kehä –nimisen menettelyn, jonka myötä tiedon uskotaan kulkeutuvan entistäkin tehokkaammin organisaation sisällä. Elina nostaa puolestaan esille aliurakoitsijat, jotka halutaan nähdä kumppaneina, joiden hyvinvointi on tärkeää. ”Esimerkiksi ketterä-konseptissamme aliurakoitsijat osallistuvat suunnittelutyöhön. Yritämme tehdä tiivistä yhteistyötä projektin alusta lähtien, jotta tuotantovaihe sujuisi sutjakkaasti ja kivuttomasti”, Elina kertoo.

Kaasu pohjassa kehittäen, pieteetillä palvellen

Alalla on Mikan mielestä totuttava aiempaa suurempaan avoimuuteen ja joustavuuteen: ”Asiakas saattaa viime metreillä sanoa, että hän haluaakin jotain toisenlaista.” Muutosten pitäisi silti olla mahdollisia ja vieläpä kohtuuhintaan. Asiakkaiden toiveita on pystyttävä ymmärtämään paremmin. Joillekin asiakkaille tietynlainen lukitus voi yksi tärkeimmistä asioista, vaikka se olisi rakentajalle vain yksi asia muiden joukossa. Vaihtelevat asiakkaat ovat kuitenkin työn suola: ”Jos tekisimme taloja aina samalle taholle, työ kävisi tylsäksi.” Mika muistaa korostaa myös asiakkaan aktiivisuuden tärkeyttä, jotta yhteistyömekanismeista saadaan kaikki hyöty irti.
”Meillä kaikki on kiinni itsestä ja uskon, että jos meille haluaa töihin ja omaa firalaisen asenteen, niin täältä löytää oman paikkansa – mikä se onkaan.” – Elina
Se, että putkiremonteissa asiakkaat ovat useimmiten rakennusalaa huonosti tuntevia tavallisia ihmisiä, on otettava huomioon jo myyntivaiheessa. ”Pyrimme olemaan avoin kumppani, joka neuvoo ja tuo asiat esille ymmärrettävässä muodossa kaikille osapuolille”, Elina tarkentaa ja jatkaa: ”Kaasu pohjassa kehitetään, jotta hankkeen alusta loppuun asti asiakaskokemus olisi mahdollisimman tyydyttävä ja jopa erittäin miellyttävä.”

 

Alkuperäinen kirjoitus on julkaistu Duunitorin sivuilla

Kuvat: Vesa Laitinen

Lue lisää